25 Ocak 2015 Pazar günü Bil. Uzm. Arif BABACAN’ın sunumu ile Doğal Öğretim stratejisi-aile eğitim semineri düzenlendi.İki oturum halinde süren seminere 16 ailemiz katılmış olup; saat 10:00’da başlayıp 16:00’da bitmiştir.
Doğal Öğretim sratratejisi.
Etkinlikleri çocuğun ilgilerini dikkate alarak seçme, işlevsel ve genellenebilen amaçları, rutinlerin ya da planlanmış etkinliklerin içine gömerek öğretme, davranışla doğal ve anlamlı bir ilişki içinde olan davranış öncesi ve sonrası uyaranları kullanma gibi öğeleri içerir. Eğitim ortamlarında çoklu uygulama fırsatları sağlaması, ekstra bir öğretim oturumu düzenlenmeden günlük rutin içerisindeki etkinliklerle akademik ve gelişimsel becerilerin öğretilmesi, çocukların ilgilerinden ve içsel motivasyonlarından yararlanılması, eğitim ortamlarında başarılı uygulamaların artmasına katkı sağlamaktadır. Doğal öğretim sürecinin, çocukların tüm gelişim alanlarının desteklenmesi için kullanılabileceği ifade edilmektedir. Doğal öğretim süreçleri; çocuğun liderliğinin ve ilgisinin izlenmesini, rutin, etkinlik ve geçişlerin öğretim ortamı olarak kullanılmasını, etkinliklerin, nesnelerin ya da oyuncakların pekiştireç olmasını, farklı ortamlarda farklı bireylerle öğretimin gerçekleştirilmesini sağlamaktadır. Bu özelliklerle, çocuk için belirlenen öğretimsel amaçların; rutinlere, etkinliklere dahil edilerek doğal öğretim süreçlerinin kullanılması gerektiği ifade edilmektedir. Özellikle neyin öğretileceğinin, çocuk için gelişim düzeyine uygun işlevsel davranışların bireyselleştirilmiş eğitim programında yer alması gerektiği vurgulanmaktadır. Bu davranışların hangi etkinliklerde, hangi rutinlerde ve geçişlerde nerede öğretileceğinin belirlenmesi ile hangi süreçlerde amacın öğretebileceği belirtilmektedir. Nasıl öğretileceği ise daha çok doğal öğretim yöntemleri kapsamında bazı tekniklerden bahsedilmektedir. Bu tekniklerden bazıları; ulaşılamaz hale getirme, sınırlı oranda verme, eksik bırakma, şaşırtıcı beklenmedik durumlar yaratma, beklenti içinde olma, talep etme gibi süreçlerdir. Bu süreçler yaratılarak; fiziksel yardım, model olma ve sözel veya sözel olmayan ipuçları ile öğretim yapılmaktadır.
Kaynak: Arzu ÖZEN,Yasemin ERGENEKON, İbrahim H. DİKEN (Anadolu Üniversitesi)
Doğal ortamda kullanılan öğretim tekniklerini benimseyen araştırmacı ve eğitimcilere göre, beceriler günlük yaşam rutinleri içinde sergilendiği biçimde ve bu ortamlarda bulunan doğal etkinliklerle öğretilmelidir. Doğal ortamda kullanılan öğretim tekniklerinde, rastgele düzenlenen bir öğretim değil, davranışın gerçekleşmesi beklenen doğal ortamında, sistematik olarak öğretimi hedeflenir (Bricker, Pretti-Frontczak ve McComas, 1998; Kurt ve Tekin-İftar, 2008; McBride ve Schwartz, 2003). Aynı zamanda, doğal ortamda kullanılan öğretim tekniklerinin kaynaştırma ortamlarının özelliklerine daha uygun olduğu; ayrıca, anne-babaların da bu yaklaşımları kullanarak çocuklarına günlük yaşam rutinleri içinde bazı becerileri kazandırabilecekleri ifade edilmektedir (Bircker ve ark., 1998