OTİZM VAKFI ve İstanbul dan katılan TOHUM ,TODEV Vakıfları ile birlikte bir heyet halinde Otizm konusunda yapılan görüşmenin ayrıntıları aşağıya çıkarılmıştır.Görüşme esnasında Özel Eğitim Rehberlik ve Araştırma Genel Müdürü Hakan Sarı’da yer almışlardır. Heyet;
(?)Sn. Bakan;
(?)Sn. Bakan; Geniş kapsamlı hane halkı araştırması yapılacak böylelikle özürlü envanteri çıkarılmış olacak ve o zaman bir karar verilecek. Türkiye’de Kaç otistiğe eğitim veriliyor? •Heyet; 125 bin otistik tahmin ediliyor, ama 3500 otistiğe eğitim veriliyor. (?)Sn. Bakan; Ortada bir sorun sorunları ortaya koyarsak sonuca gideriz. •Heyet; Çocukların en başta bireysel yani bire bir eğitim alması lazım. 6 yaşa kadar birebir eğitim aldıktan sonra 8-10 çocuk bir arada 1 özel eğitim öğretmeni ve birkaç usta öğretici ile eğitim verilebilir. (?)Sn. Bakan; Peki, sistemi değiştirelim diyorsunuz, sistemi değiştirme maliyeti ne olacak. Alt yapı oluşturmada sorunumuz var İstanbul da bir sınıfta 70 kişi olan okullar var. Kaynaklarımızı dengeli dağıtmalıyız. Beni gören otistik çocuklara için okul aç diyor öğretmen yok diyorsunuz. Kaç OÇEM var ? Gn.Md.; 500 den fazla sınıfımız var. (?)Sn. Bakan; Ben konuyu anladım bunu için hep beraber oturalım, uzun vadeli stratejiler belirleyerek önceliklerimizi belirleyelim. Bende bileyim ki; ona göre kaynakları dağıtalım. İyi niyetli yapılacak her işe varım. Hakan Bey,. Özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar için bir stratejimiz var mı? Üstün yetenekli çocuklar için var biliyorum. Bunları engelliler, işitme engelliler, görme engelliler olarak oluşturmalıyız. Otistik çocuklar için ne yapabiliriz Gn.Md.; Pazartesi günü toplantı yaptık size bilgi sunacağım, bunun içinde öğretmen yetiştirme konusu acil. (?)Sn. Bakan; Toplantıda belirlediğiniz konuları STK lar ile tartışın sonra komisyon kurun burada önce tartışın sonra strateji oluşturun. Arkadaşlar öncelik konuları siz belirleyin her şeyi aynı anda çözemeyiz. •Heyet; Erken eğitim çok önemli Özel eğitim yönergesinde evde eğitim de verilir diyor böyle bir şey yok. (?)Sn. Bakan; Benden hep okul istiyorlar, iş eğitim merkezi istiyorlar. Ben bu gruplar için sistemi nasıl kuracağım. Otizm ile özel eğitim konusunda beraber politikalar geliştirelim bütün ihtiyaçları ortaya çıkaralım. •Heyet; Hep kısa vadeli plan yapıyoruz hiç orta ve uzun vadeli planımız yok. 6500 Özel Eğitim Öğretmenine ihtiyacımız var: (?)Sn. Bakan; Öğretmenlik mesleğini kazanmış bir dünya insan var. YÖK Başkanına söyledim bu öğretmenler benim ihtiyacım yok bunlara yan dal yaptıralım diye. Hakan bey Özel eğitim için lisans diploması istiyormuşuz bunu esnetelim. Öğretmen olmaya hak kazanmış insanların yüksek lisans programlarını biraz daha esnetelim. Bunu için kaç yıl gerekli 2 yıl mı? Sertifika programları yapalım. Türkiye de birçok şey hukuki değil. Bunlar YÖK ün işi bizde biraz kafa yoralım YÖK e gönderelim. Hangi üniversite yan dal yapılabilir belirlesinler. Böylece çocuklar ikinci diplomayı almış olur. Fakültelerde Özel eğitim yan dalı yapmak isteyenlere programının % 30 u aynı % 20 sini de uyduralım aslında bu işler için hiçbir engel yok. Eğitim fakültelerini bitirmiş çok iyi durumdaki pedagojik eğitim almış Özel eğitim öğretmenliği verelim, başka programlar varsa da destekleriz. •Heyet; Spor Rekreasyon programı olabilir. Bazı bölümleri kapatalım ihtiyaç olan bölümleri açalım (?)Sn. Bakan; Bölüm açma işi MEB lığının işi değil. Bu İş Eğitim fakültelerinin işi Özel eğitime ve üstün yetenekli çocuk ihtiyaç analizi yapalım. Bundan sonra nasıl be ne nitelikli öğretmene ihtiyacımız var belirleyelim. Daha sonra YÖK yazarız ihtiyaçlarımızı bildiririz. Ben MEB olarak YÖK e yazı yazacağım. Tedbirleri ondan sonra alırız. Eğitim fakültesi Dekanları ile toplantı yapacağım onlara da söyleyeceğim. OECD normlarına göre haftada öğretmen çalışma saati 36 saat bu bizde 26 saat. Devamsızlık İki katı, işe geç gelme oranı en yüksek. Bir öğretmen haftanın ilk günü ne heyecanda ise haftanın son günü son saat te aynı heyecanda olması lazım. Ben devamlı taciz ediliyorum. Otizm ile özel eğitim konusunda beraber politikalar geliştirelim bütün ihtiyaçları ortaya çıkaralım. Önceliklendirme yapalım. Tek bir konuya odaklanalım, bizde yönlendirme yaparız.